Radiālo riepu īpašības un darbība

Galvenā atšķirība starp radiālajām riepām un diagonālajām riepām ir kordu šķiedru uzbūvē. Radiālo riepu karkass turpinās taisnā līnijā no vienas bortu stieples uz otru bortu stiepli, bet diagonālo riepu karkasa šķiedras ir veidotas diagonāli viena pāri otrai. Radiālo riepu slāņos tiek izmantots tērauds, savukārt diagonālajās riepās tiek izmantotas kordu materiāla kārtas.

Auto salons honda

Radiālo riepu īpašības

Radiālās riepas ar spēcīgo tērauda slokšņu un elastīgo sānu malu palīdzību sniedz labāku protektora aizsardzību pret caurduršanu. Viena no to galvenajām īpašībām ir enerģijas taupīšana, nodrošinot pastāvīgu saķeri ar ceļu.

Ilgāks protektora mūžs

Radiālo riepu tērauda sloksnes sniedz labāku saķeri un mazāku izslīdēšanu, savukārt diagonāli apjoztās riepas rada lielāku izslīdēšanu un nevienmērīgu saķeri, jo elastīgais protektors samazina saskarsmes laukumu. Diagonāli apjozto riepu karkass un slāņi noslogo kordu materiālu ar augstu saraušanās koeficentu, kas rezultējas saķeres nepastāvībā protektora laukuma sašaurinājumā. Turpretī radiālo riepu tērauda sloksnes notur protektoru stingri vietā, nodrošinot plašu un pastāvīgu saskarsmes laukumu.

Riepu nolietojumu izraisa berze starp ceļa virsmu un gumiju. Riepu sasilšana paātrina nolietojumu un nodeldē protektora gumiju. Lai mazinātu karstuma uzkrāšanos un nodrošinātu vislabāko nolietojuma izturību, radiālo riepu stiprie tērauda slāņi līdz minimumam samazina protektora kustību. Līdz ar mazāku protektora kustību, pastāvīgu protektora spiedienu un nelielu uzsilšanu, radiālās riepas nodrošina ilgāku mūžu kā diagonālās riepas. Nolietojuma dzīves ilguma aprēķināšanas metodika veidojas reizinot nobraukuma kilometrus uz mm ar protektora gropes dziļumu uz milimetru. Tādējādi, ja protektora gropes dziļums ir pastāvīgs, protektora mūža ilgums palielinās par 40%.

Samazināts degvielas patēriņš

Transportlīdzeklim esot kustībā degvielas patēriņu būtiski ietekmē:

  1. gaisa pretestība;
  2. rites pretestība;
  3. transportlīdzekļa transmisija.

Izmantojot radiālās riepas, liekas kustības un velmēšanas pretestība samazinās līdz ar lielāku protektora stingrību. Ātruma un velmēšanas pretestības saistība ir skaidri parādīta attēlā 1-7. Ja riepu kustības ir lielas, tiek patērēts lielāks enerģijas daudzums un dzinējs tiek vairāk noslogots. Tādējādi, dzinēja noslodzes samazināšana veicina efektīvāku degvielas patēriņu. Lai gan ir dažādas dzinēja noslodzes samazināšanas iespējas, riepu jomā ideāls risinājums ir pārnest vilces spēku tieši no dzinēja uz ceļa virsmas, lai riepas patērētu cik iespējams mazāku daļu enerģijas. Tomēr, riepām pieskaroties ceļa virsmai vienmēr rodas riepu deformācija. Līdz ar to samazinot deformāciju tiek mazināta dzinēja noslodze, kas rada degvielas ekonomijas rezultātu.

Ātruma un rites pretestība / Rites pretestība

Degvielas izmaksu samazināšana ar radiālajām riepām lielā mērā ir atkarīga no uzstādīšanas proporcijas un lietojuma apstākļiem. Transportlīdzeklim nomainot visas diagonālās riepas pret radiālajām riepām degvielas patēriņa efektivitāte palielināsies par 6%.

Izturība pie liela ātruma

Riepa kustībā rada siltumu no iekšienes. Jo īpaši kravas automašīnu un autobusu riepām, braucot ar smagām kravām, ir jāiztur liels karstums. Radiālās riepas rada 30 ~ 40 ºC mazāku karstumu kā diagonālās riepas, nodrošinot iespēju braukt lielāku distanci bez pārtraukuma. (Piezīme: Biezāka gumijas slāņa dēļ, sānu daļa parasti sakarst vairāk kā centrālā daļa). Tādēļ, radiālās riepas dod labumu:

1.) samazinot pārvadājuma laiku pateicoties nepārtrauktai ātrgaitas braukšanai

2.) vadot transportlīdzekli efektīvi

3.) samazinot autovadītāju darba stundas. Riepu kustības radītais siltums izraisa riepas nolietošanos, kas palielina negadījumu iespēju. Šādus negadījumus ir viegli simulēt braukšanas pārbaudēs telpās.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.